Voeding

 


Voeding als basis voor gezondheid, afvallen en dieet

Balans is natuurlijk het belangrijke sleutelwoord voor het samenstellen van gezonde voeding. Eten van gezonde voeding zorgt voor voldoende energie. Ook als je dit met mate doet. Want als je meer energie hebt dan dat je verbrand zal je gewicht toenemen. En zo werkt het natuurlijk ook omgekeerd.


Bij meer verbranding van energie dan je binnen krijgt zul je afvallen

Zorg dus voor voldoende beweging elke dag, bij voorkeur een half uur intensief.
Tevens zal je je vitaler voelen, je geest een opkikker krijgen. Al maak je elke dag maar een korte wandeling. Het zal je helpen om je beter te laten voelen.


Gezonde Voeding

Gezonde voeding dient te voorzien in onze dagelijkse behoefte aan water, vezels, vetten, suikers, eiwitten, vitaminen en mineralen voor het optimaal functioneren van het menselijk lichaam.
Aangezien de mens een omnivoor is en derhalve zowel plantaardige als dierlijke voeding kan verteren ligt een voedingspatroon op basis van beide voor de hand. Het Voedingscentrum in Nederland promoot de schijf van vijf met vijf regels. Voorheen was dit de schijf van vier. In Vlaanderen hanteert men in de gezondheidsvoorlichting meer de voedingsdriehoek.

De maaltijdschijf is wereldwijd het bekendste hulpmiddel dat gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat mensen a) op hun dieet letten en b) een gezonde maaltijd eten. Het is daarbij de bedoeling dat iedere dag iets uit elke groep van de schijf gegeten wordt. De maaltijdschijf is ook erg belangrijk voor patiënten met bijvoorbeeld diabetes en andere soortgelijke ziekten. Diëtisten maken vaak gebruik van de zogenaamde maaltijdschijf.
In Nederland wordt schijf van vijf vaker als indicatiemethode gebruikt van een gezond eetpatroon. In Vlaanderen is dus de voedingsdriehoek gebruikelijker.
De 5 groepen van de maaltijdschijf zijn:

Groep 1    Groenten en fruit

Belangrijke Bestanddelen:    vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen.
Portie per dag: 4

Groep 2    Graan en graanproducten

Belangrijke Bestanddelen:     brood, aardappelen, rijst, pasta, koolhydraten, vezels, vitamine B en mineralen
Portie per dag: 4

Groep 3     Zuivel

Belangrijke Bestanddelen:     mineralen zoals ijzer en calcium, voor botstructuur.
Portie per dag: 2

Groep 4     Vetten en oliën

Belangrijke Bestanddelen:     vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.
Portie per dag: 4

Groep 5     Vlees en vegetatieve variaties

Belangrijke Bestanddelen:      Vlees en producten zoals soja en andere vegetatieve variaties.
Portie per dag: 2


Diverse Media

Hieronder vind je diverse media die je op weg helpen om een beter voedingspatroon te krijgen. Informatieve E-books met heerlijke en gezonde recepten. Je voeding zal meer in balans zijn, maar tevens kun je afvallen of een dieet volgen. Ideaal toch? En het grote voordeel is dat je meteen over deze E-books kunt beschikken. Klik op de buttons voor verdere informatie!


image

40 Supervoeding Recepten €19,95

1325770461_2595_101-recepten-deel2-plat

101 Heerlijke Recepten €29,97

50 Groene Smoothies

Groene Smoothies €19,95