Mindful eten

Afvallen door mindful eten

 

mindful-eten

Bij afvallen komt meer kijken dan alleen gezond eten en meer bewegen.
In dit artikel lees je precies wat mindful eten is, waarom het veel belangrijker is dan je denkt en hoe dit extra bewustzijn tijdens de maaltijden je gaat helpen afvallen.
Als jij je bewust wordt van je eet- en leefgewoonten ben je al een heel eind op weg naar een nog gezonder eet- en leefpatroon. Hier kan mindful eten je uitstekend mee helpen.
Als je toepast wat je in dit artikel leert zal je overtollige kilo’s kwijtraken en je snel fitter, gezonder en energieker voelen.
Onbewust leven
Tegenwoordig heeft bijna iedereen een overvolle agenda. Ook zijn we non-stop online en rennen van afspraak naar afspraak.
We krijgen continue, de hele dag door prikkels. Prikkels die om onze aandacht vragen. Een facebook update, een SMS bericht, een knipperende reclameboodschap, etc.
Er zijn zoveel dingen die schreeuwen om onze aandacht dat de dingen die er echt toe doen (oa. je gezondheid) niet de aandacht krijgen die ze verdienen.
Ook met eten is dit het geval. Eten gebeurd vaak tussen de afspraken door en zonder aandacht. Een hapje hier en een drankje daar, om weer snel door te kunnen naar de volgende afspraak. Als er thuis wordt gegeten is dit regelmatig voor de televisie, achter de laptop, of verzeild in een andere bezigheid.
Dit zorgt ervoor dat jij aan het einde van de dag vaak niet eens meer weet wat je allemaal in je lichaam hebt gestopt.
We leven en eten onbewust. Dat is waarschijnlijk één van de grootste redenen waarom de kilo’s er bij jou in de afgelopen jaren aangekomen zijn.
Eetgewoonten
Je hebt jezelf door de jaren heen bepaalde (slechte) eetgewoonten aangeleerd. Deze zijn er langzaam ingeslopen en eigenlijk heb je geen idee waarom je eet zoals je eet. Het is wat het is en je staat er niet echt bij stil. Je eet uit gewoonte, uit emotie, omdat je stress hebt of gewoonweg omdat je je verveelt.
Jarenlang onbewust eten, onvoldoende kennis over de juiste voedingsmiddelen en het hoogstwaarschijnlijk veel diëten, hebben ervoor gezorgd dat je overgewicht hebt gekregen en je nu niet meer lekker in je lijf zit.
Diëten
Een dieet volgen is de traditionele manier van afvallen. Echter is gebleken dat diëten lang niet zo effectief is voor gewichtsverlies als gedacht werd. Diëten stimuleert het jojo effect. Misschien heb je dat de afgelopen jaren zelf wel ondervonden. (Lees hier drie andere gevaarlijke dieet mythes)
Met diëten bestrijd je niet de oorzaak van het probleem, maar de symptomen. Dat is waarom, zodra je stopt met een dieet, de kilo’s er net zo snel weer aanvliegen. De enige oplossing voor je overtollige kilo’s is het aanpassen van je eet- en leefgewoonten. Dit is heel simpel, mits je de juiste methode volgt.
Door de stappen in dit artikel te volgen en zo mindful te gaan eten leer je jouw eetpatronen te herkennen. Het zal jou helpen om weer het goede pad in te slaan waardoor jouw leefstijl zonder al te veel moeite verandert in een gezonde. Je krijgt inzicht in de (onbewuste) redenen die je hebt om te eten en door de tips toe te passen die je aangereikt worden leer je jouw eetgedrag langzaam maar zeker aan te passen.
Als je de simpele stappen volgt zul je steeds minder vaak de drang voelen om ongezonde voedingsmiddelen te eten. Je gaat terug naar de basis, om daarna ‘vanzelf’ te gaan afvallen. Uithongeren is niet nodig, maar goed luisteren naar je lichaam wel. Mindful eten is de eerste stap naar een gezond eetpatroon en een gezond gewicht.
Door weer bewust te worden en aandacht te geven aan het eten dat je eet, heb je al een groot deel van de verandering naar je gezonde leefstijl te pakken. Je leert meer te genieten van wat er is. Als je bewust omgaat met je voeding en je lijf dan ontstaat er vanzelf een gezonder lichaam en een zelfverzekerdere uitstraling.
Waarom eten wij?
Vroeger aten mensen om hun lichaam van energie te voorzien. Wanneer zij een seintje kregen van hun lichaam dat ze honger hadden, gingen ze erop uit, op zoek naar eten.
Tegenwoordig hoeven we niet meer op zoek naar ons eten, voor ons is voedsel altijd binnen handbereik. Omdat de drempel om te eten nu veel lager is eten we niet meer alleen als we een seintje van ons lichaam krijgen. We eten omdat:
We verslaafd zijn aan de suiker. Suiker die samen met veel andere onnatuurlijke stoffen door voedselfabrikanten aan ons eten wordt toegevoegd. De ongezonde toevoegingen hebben als doel ons honger gevoel te onderdrukken en/of ons een verslavend geluk te laten ervaren, zodat we er meer van kunnen en willen consumeren.
We een vol gevoel associëren met comfort. We eten niet totdat we voldoende hebben om weer verder te kunnen met onze bezigheden maar we eten tot we “lekker” vol zitten. Dit is vaak teveel, het kost het lichaam moeite om dit allemaal weer te verbranden.
We eten om (negatieve) emoties te onderdrukken. Verveling, stress, angst en verdriet zijn hier voorbeelden van.
Bovenstaande redenen zijn natuurlijk niet de juiste om eten tot je te nemen – dit zijn juist de redenen die voor overtollig buikvet zorgen. Nee, we hebben eten nodig om het lichaam van energie te voorzien, zodat wij optimaal kunnen functioneren.
Je eten mag natuurlijk wel lekker zijn en een gevoel van comfort geven. Maar dit is niet de hoofd reden. Op de eerste plaats staat je gezondheid en daarna een plezierige ervaring. Gelukkig is het in de praktijk heel goed mogelijk om altijd gezond én lekker te eten.
Als wij ons lichaam de juiste voeding (een koolhydraatarm voedingspatroon) geven kunnen we onszelf optimaal bewegen, kunnen we onze hersenen hun werk laten doen (je voeding heeft een zeer grote invloed op je emoties), en kunnen we ons focussen op al onze dagelijkse bezigheden en zo het beste uit onszelf halen.
Als jij gezond gewicht wilt verliezen is het belangrijk dat je stilstaat bij de reden waarom je eet. Je moet je bewust worden van wat je eet en waarom je dat eet (of drinkt). Dit zal je leren door nu te beginnen mindful leven en eten.
Mindful leven
Mindful leven is bewust leven. Het tegenovergestelde van onbewust leven.
Het houdt in dat je gedachten in het hier en nu zijn, en dat je leeft met een mild oordeel. 95% van wat wij doen, doen wij op de automatische piloot zonder echt door te hebben wat er om ons heen gebeurd.
De kunst is om je continue bewust te zijn wat er om je heen gebeurd. Je kunt hiervoor al je zintuigen gebruiken. Je zult merken dat als je beter om je heen gaat kijken, je luistert naar de geluiden, je echt gaat ruiken wat je ruikt, dat je dingen hoort en ziet die je nooit eerder zijn opgevallen.
Denk aan geluiden van vogels of andere dieren, de geur van gras of bloemen, er is zoveel meer om je heen dan dat je vaak door hebt.
Mindful eten
Zo kun je dat ook doen met eten. Mindful eten houdt in dat je aandacht geeft aan het eten. Het is het tegenovergestelde van emotioneel en onbewust eten.
Je bent je zeer bewust van wat je eet, de reden waarom je eet en het effect (ook op lange termijn) dat dit heeft op je lichaam.
Je staat bij iedere hap stil, je kauwt erop, proeft echt wat je in je mond hebt, ruikt aan het eten, en bekijkt hoe het er uit ziet. Met het uiteindelijke doel om je lichaam bewust te voeden en goed naar je lichaam te leren luisteren.
Dit klinkt als een hele hoop werk, maar dat is het niet. Ook dit zal op den duur een gewoonte worden. Maar dit keer een goede gezonde gewoonte.
Voor de duidelijkheid: dit betekent absoluut niet dat je niet meer van je eten kunt genieten. Het heeft juist als gevolg dat je nog meer van je eten geniet. Er zijn ontelbaar overheerlijke en gezonde recepten.
In plaats van de kortstondige prikkel van goede emotie die bijvoorbeeld suiker je geeft, leer je nu echt van het eten te genieten. Deze natuurlijke emotie duurt veel langer en geeft een meer voldaan gevoel.
Bonus: In dit artikel vind je tips en recepten voor een gezonde lunch.
Onderzoek
Uit wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat bewust leren leven door mindfulness een positief effect heeft op problemen die met verstoord eetgedrag te maken hebben.
Dit onderzoek, laat zien dat mensen die een mindfulness training kregen en dit toepasten in hun dagelijks leven, in vergelijking met de controle groep die deze training niet kreeg, op de lange termijn minder last heeft van belangrijke aspecten van verstoord eetgedrag.
Door onder andere langzamer te eten en de redenen van hun eetgedrag goed in kaart te brengen hebben zij minder drang naar eten, denken ze minder zwart/wit, en eten minder vaak uit emotie. Ook zijn zij meer tevreden over hun lichaam.
Lange termijn
Met de meeste diëten focus je je op de korte termijn. Je wilt zo snel mogelijk van de overtollige kilo’s af, dus gaat drastisch je eetgedrag wijzigen. Aangezien de kilo’s er vaak verspreid over een lange periode langzaam aan zijn gekomen, is dit eigenlijk best vreemd. Je houdt het dan ook niet lang vol.
Alhoewel je op korte termijn al zeer goede resultaten kunt zien staat bij mindful eten het lange termijn resultaat voorop. Je wilt een gezond en slank lichaam en je wilt dit voor altijd behouden.
Als je snel en onbewust eet, stil je alleen de korte termijn honger, en het maakt je eigenlijk niet eens uit wat je in je mond stopt, als je je maar even verzadigd voelt.
Als je mindful eten toepast dan zul je een slank en gezond lichaam krijgen, en meer genieten van je eten.
Mindful eten = Minder calorieën
Door mindful te eten zul je niet alleen gezonder gaan eten, je zult ook automatisch minder calorieën eten en drinken.
Door goed te kauwen, langzamer te eten en te stoppen met eten als je geen honger meer hebt (allemaal gevolgen van bewust zijn tijdens het eten) zul je sneller meer voedingsstoffen opnemen en dus sneller een verzadigd gevoel hebben.
Door goed te kauwen voeg je via je speeksel de nodige enzymen toe aan het eten zodat de voedingsstoffen optimaal in je lichaam kunnen worden opgenomen.
Door langzamer te eten geef je jouw lichaam de tijd om het eten rustig te verwerken en zijn werk te doen. Dit zorgt ervoor dat de voedingsstoffen optimaal in je lichaam kunnen worden opgenomen.
Door te stoppen met eten als je geen honger meer hebt zorg je ervoor dat er voldoende ruimte is in je maag om het eten allemaal goed te verwerken. Ook dit zorgt ervoor dat de voedingsstoffen optimaal in je lichaam kunnen worden opgenomen.
Je haalt meer voedingsstoffen uit een portie eten, dus de porties eten kunnen kleiner zijn. Kleinere porties = minder calorieën.
Zo helpt mindful eten je afvallen
Zoals je zojuist hebt gelezen helpt mindful eten je om minder grote porties te eten (=minder calorieën). Je eet minder omdat je bewust bent van de reden waarom, en het feit dat, je eet.
En daarbovenop helpt mindful eten je bewust te kiezen voor gezonde voeding. Je let beter op de producten die je eet en het leert je om veel beter naar je lichaam te luisteren.
Je leert bij alles wat je eet na te denken over de hoeveelheid die je neemt en de reden waarom je eet te achterhalen. Door alles dat je in je mond stopt eerst te benaderen met de vraag waarom je het wilt eten, zal je snel leren om ongezond eten te vermijden. Het doet namelijk niets voor je lichaam en als je dat beseft, stop je het niet, of in ieder geval minder snel in je mond.
Zomaar een zak chips gedachteloos leegeten zal je niet snel gebeuren als je leert om mindful te eten. Je zult er dan hoogstens voor kiezen om een klein schaaltje leeg te eten maar de kans is groot dat je het helemaal niet meer wilt eten. Door mindfulness toe te passen zal je eerder door hebben dat je vol zit waardoor je kleinere porties zult eten en veel minder calorieën binnenkrijgt. Afvallen is dan een logisch gevolg.
Tip: als je mindful eten combineert met het afslank programma uit het Smoothie Afslank Plan combineer je twee zeer effectieve methoden om snel en gemakkelijk je lichaamsvet te verbranden.
Hoe kun jij Mindful leren eten?
De volgende stappen helpen jou om bewuster om te gaan met je voeding en je lichaam. Als je deze stappen volgt heb je de eerste grote stap gezet naar een gezonde leefstijl en een slank lichaam.
Stap 1 : Voor het eten
Begin elke maaltijd met een simpele routine die je helpt bewust te worden van je omgeving en je eten. Haal bijvoorbeeld drie keer diep adem en sta even stil bij dit moment. Vraag jezelf af wat de reden is dat je gaat eten en besluit of dit de juiste reden is.
Tip: Een perfecte methode is ook om je ogen te sluiten, je handen ongeveer 20 cm naast je heupen te houden met de palmen naar voren. Probeer vervolgens echt je handen te voelen zonder deze te bewegen.
Stap 2 : Tijdens het eten
Wees je bewust van elke hap, kauw goed, zo’n 25 keer, gebruik al je zintuigen en heb geen afleiding. Ruik en proef je eten echt. Voel de textuur van het eten terwijl je kauwt. Hoe smaakt het? Wat proef je nou eigenlijk? Blijf met je aandacht bij het eten.
Ga altijd aan een tafel zitten, eet met mes en vork. Wees bewust met je eten bezig.
Stap 3: Eet als je honger hebt
Eet als je honger hebt en kies voor lichte gezonde maaltijden. Pas als jij een licht rommelig gevoel in je maag ervaart, geeft je lichaam aan dat het extra energie nodig heeft. Leer hier naar luisteren.
Stap 4: Geen honger meer is stoppen!
Check ongeveer om de 5 happen hoe je je voelt. Doe dit door je bestek neer te leggen en jezelf af te vragen of je nog honger hebt. Geeft je lichaam aan dat het voldoende heeft gegeten?
Tip: Gebruik kleine borden en eet met stokjes in plaats van met bestek. Dit scheelt zo’n 20% van wat je eet.
Stap 5: Focus
Blijf erbij met je gedachten. Als je merkt dat je afdwaalt, tel dan het aantal keer dat je op een hap eten kauwt. Op deze manier kom je elke keer weer terug bij wat je in je mond stopt.
Je lichaam is een tempel
Realiseer dat je lichaam de tempel is van je ziel en behandel deze dan ook zo.
Hoe behandel je je gloednieuwe auto? Je bent voorzichtig, wast en poetst hem zodat die mooi glimt, laat hem aan iedereen zien omdat je er trots op bent, en natuurlijk ben je er ook zuinig op. Als het een benzine auto is stop je er geen diesel in, want dan gaat die kapot. Deze auto heeft je veel geld gekost, en hij zal jaren mee moeten.
Zo werkt het ook met je lichaam. Je hebt er maar 1, en deze moet je hele leven mee. Als het goed is zijn dit heel wat jaren. Alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw lichaam. Jij moet deze zelf onderhouden. Zorg er dus voor dat je ook je lichaam voedt met dat wat het nodig heeft. Geef het voedingsstoffen waar het echt wat aan heeft, en waardoor het zich goed voelt, en dit ook uit straalt.
Bonus: In dit artikel vind je in 3 stappen jouw ideale gezonde ontbijt.
Wees dankbaar
Wees zuinig op je lichaam, wees dankbaar dat het zoveel goede dingen voor je doet. Behandel het als je meest waardevolle bezit. Schrok niet zomaar van alles naar binnen als je tussen de maaltijden honger hebt, maar kies voor gezonde tussendoortjes.
Opdracht
Om extra snel bewust te worden van wat je eet is het belangrijk dat je de komende 5 dagen een eetdagboek bijhoud. Schrijf precies op wat je eet.
Schrijf ook bij elke maaltijd op waarom je het eet en of je makkelijk je focus bij het eten kon houden of dat je er moeite mee had.
Je kunt deze aantekeningen op de computer of in een notitieboekje maken. Maar als je een extra stock achter de deur wilt is het het beste om je eetdagboek hier op het forum bij te houden.
Ook als je af en toe iets eet dat minder goed voor je is, probeer dit dan bewust te doen. Waarom eet je dit? Wat voel je erbij? Waarom eet je dit nu? Noteer het in je dagboek.
Zo krijg je veel inzicht in je eetgewoonten en door hier bewust mee bezig te zijn, kies je er waarschijnlijk een volgende keer voor om het ongezonde niet te eten, maar te vervangen voor iets gezonds.
Leg de focus bij bewustwording, het voeden van jou meest waardevolle bezit, je lichaam.
Kom In Actie!
Dus kom in actie en vraag jezelf bij elke maaltijd die je eet, voordat je eraan begint af of dit op de lange termijn gezond is of niet en is dit niet het geval, eet het dan ook niet!
een prima vol te houden afslankconcept en zeer gewaardeerd €27,95
http://www.paypro.nl/…/Het_7x7_afslank_recepten…/15427/36272
image

You may also like...