Helft Nederlanders probeert af te vallen!

‘Bijna helft Nederlanders probeert af te vallen’

Bijna de helft van de Nederlanders probeert af te vallen. Dat concludeert het AD zaterdag uit een onderzoek dat de krant heeft laten uitvoeren door TNS Nipo.

Van de ondervraagden is 47 procent aan het afvallen of van plan dit te doen. Onder de vrouwen is dit 54 procent en onder de mannen 38 procent. Van de 65-plussers zegt dertig procent te lijnen.
De percentages zijn volgens hoogleraar voeding en gezondheid Frans Kok opvallend hoog. “Gezond leven is normaler geworden”, zegt hij in de krant. Hij ziet een zelfde ontwikkeling als bij roken, dat ook steeds minder normaal is geworden.

Voor meer dan de helft van de deelnemers is gezondheid de voornaamste motivatie om te lijnen. Een kwart zegt dat uiterlijk een belangrijke rol speelt. Meer dan de helft (55 procent) heeft al een keer geprobeerd af te vallen.

Cadeautjes

De twee belangrijkste manieren om het lijnen vol te houden volgens de voedingsprofessor: samen met iemand anders lijnen én jezelf elk weekend een ‘zonde’ gunnen – jezelf een beloning gunnen bijvoorbeeld. Deze cadeautjes geven je extra motivatie om door te gaan.

Nederlanders op zoek naar balans in gezond leven

Je eet een vette hamburger als lunch om vervolgens een paar blaadjes sla voor het avondeten te nemen. Je kiest een vetarme maaltijd en drinkt daarbij drie bier. Vreemd? Synovate ondervroeg meer dan 10.000 mensen in 13 verschillenden landen, waaronder 1.000 Nederlanders, over gezond leven, gewichtscontrole en hun houding ten opzichte van eten en bewegen. Hieruit blijkt dat, als het op eten en gewicht aankomt, mensen niet altijd logische keuzes maken.

Op zoek naar balans: Healthburgers en Fatness

30% van de Nederlanders houdt teveel van junkfood om het op te geven en dat percentage is vooral onder jongeren hoog: 61%. Daarnaast zegt drie kwart van de mensen goed te letten op wat ze eten en dat ze er naar streven om gezond te zijn. Vooral vrouwen en 65-plussers zijn hier veel mee bezig. Drie kwart van de Nederlanders zegt zich ook echt beter te voelen door gezond te eten.

Tegelijkertijd blijven mensen op zoek naar een balans tussen gezond en minder gezond eten. Een kwart van de Nederlanders probeert slechte eetgewoonten dan ook te compenseren door te gaan sporten. 44% van de Nederlanders trekt zich nergens wat van aan en zegt gewoon te eten wat en wanneer men wil. Dit geldt met name voor mannen, jongeren en laag opgeleiden.

Bulgarije verslaat de USA

Internationaal gezien is Burgarije het land dat het meest verslaafd is aan fast-food. 68% van de Bulgaren houdt teveel van fast-food om het op te geven en hiermee verslaan zij met afstand landen als Amerika (44%) en Engeland (44%).

Het Bridget Jones effect

Dat junkfood ook als troostmiddel dient, blijkt uit het feit dat 34% van de Nederlanders vooral junkfood eet als ze zich down voelen. Dit aspect scoort vooral hoog onder 25-50 jarige, hoogopgeleiden en, misschien niet heel verrassend, vrouwen.
Wereldwijd scoren de Engelse en Amerikaanse dames het hoogst op de Bridget Jones meter, voor respectievelijk 55% en 54% biedt junkfood troost. De Nederlandse vrouwen eindigen op een derde plek met 46%.

Maatregelen die zwaar wegen

37% van de Nederlanders weegt zich tenminste een keer per week, 20% weegt zich helemaal nooit en de rest weegt zich als men er aan denkt of als de kleren te strak gaan zitten. Nederlanders staan wereldwijd gezien weliswaar iets vaker op de weegschaal dan gemiddeld (29% tenminste een keer per week), maar worden ruim verslagen door de Brazilianen, waarvan 60% zich minstens een keer per week weegt. Als de weegschaal doorslaat naar een ongewenst gewicht dan zal de helft van de Nederlanders minder gaan eten om dit tegen te gaan. 44% gaat meer bewegen en 13% zal anders gaan eten. Een gelukkige 27% van de Nederlanders claimt dat hun gewicht constant blijft en dat ze geen maatregelen hoeven te treffen.

Hoe blijven mensen op gewicht of vallen ze af?

De helft van de Nederlanders gebruikt geen extra middelen om op gewicht te blijven of om af te vallen. Een kwart gebruikt low-fat producten om dit doel te realiseren, en dan gaat het vooral om vrouwen. Maar liefst een op de vijf Nederlanders heeft een abonnement op de sportschool om op gewicht te blijven, en ook dat geldt weer wat vaker voor mannen dan voor vrouwen. 12% van de Nederlanders doet thuis oefeningen met het oog op hun gewicht en 10% eet minder koolhydraten.
Bij een derde (33%) van de Nederlanders bestaat wel de behoefte om te sporten, maar komt het er op een of andere manier niet van.

De meeste hulpmiddelen om af te vallen worden gebruikt door de Spaanse, Braziliaanse en Chinese vrouwen. Naast het feit dat ze alle drie low-fat en weinig koolhydraten eten gaan de Braziliaanse vrouwen ook nog naar de sportschool, Spaanse vrouwen naar de diëtist en consulteren de Chinese vrouwen dieetboeken.

De belangrijkste oorzaak van overgewicht

Als belangrijkste redenen voor overgewicht worden door de Nederlanders genoemd:
· ongezond eten (24%)
· ongezonde eetgewoontes zoals eten op onregelmatige tijdstippen (17%)
· geen zelfdiscipline (12%)
· te weinig bewegen (10%)
· emotioneel eten (10%)

Internationaal gezien gelooft men vaak dat genetische aanleg een belangrijke rol speelt (18%), maar in Nederland vinden we toch vooral dat je er zelf wat aan kunt doen.

Roken en drinken

Bijna een kwart van de Nederlanders drinkt bijna dagelijks alcohol en in dat opzicht voeren we samen met de Britten de ranglijst aan. Roken – of eigenlijk niet roken – doen we ongeveer net zoveel als de gemiddelde wereldburger: 71% rookt niet.

Al met al kunnen we concluderen dat we in Nederland vooral zoeken naar balans. We houden van fast-food, drinken wat te veel, zijn matige rokers en compenseren al onze ongezonde gewoonten met gezonde gewoonten.

Over het wereldwijd onderzoek naar gezond leven
In 12 markten wereldwijd ondervroegen we in totaal 10,300 respondenten – Amerika, Brazilië, Bulgarije, Canada, China, Engeland, India, Maleisië, Nederland, Spanje, Verenigde Arabische Emiraten en Zweden. Het onderzoek werd uitgevoerd in februari 2009, met gebruikmaking van online, telefonische en face-to-face technieken.

You may also like...