Energiebeperkt Dieet

Energiebeperkt Dieet

Een energiebeperkt dieet wordt voorgeschreven aan mensen met overgewicht. Het doel van dit dieet is het verliezen van lichaamsgewicht. Dit wordt bereikt door met de voeding minder energie op te nemen dan wordt verbruikt. Dit betekent dus:

  • weinig energieleverende voedingsmiddelen eten en
  • veel energie verbruiken (meer lichaamsbeweging nemen).

Voeding afvallen dieet gezondheid

Algemene richtlijnen voor het energiebeperkte dieet zijn:

  • beperk voedingsmiddelen die rijk zijn aan energieleverende stoffen;
  • gebruik veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsvezel om het hongergevoel tegen te gaan;
  • eet langzaam en kauw goed zodat je je bewust bent van het eten;
  • eet op vaste tijden en op een vaste plaats om het gebruik van tussendoortjes te beperken.

Aandachtspunten voor het bereiden van een energiebeperkt dieet zijn:

  • kies bereidingstechnieken waarbij weinig of geen vet wordt gebruikt zoals grilleren, koken, bereiden in aluminiumfolie;
  • gebruik bij het bereiden van soep veel soepgroenten en kruiden;
  • gebruik alleen het bruin van de jus en niet het vet;
  • gebruik volkoren brood, volkoren macaroni, zilvervliesrijst en dergelijke;
  • gebruik bij de maaltijden en als tussendoortje een portie rauwkost;
  • maak groenten af zonder boter, margarine of sausje;
  • kies geen vla’s, puddingen of gebakken gerechten als nagerecht, maar fruit, yoghurt of kwark;
  • gebruik veel verse ingrediënten.