Afvallen


Verantwoord Afvallen met de juiste balans in voeding en beweging


Verantwoord afvallen is niets meer als de hoeveelheid vetweefsel te verminderen. Echter zonder dat dit schade brengt aan onze gezondheid. Ons lichaam is er voor gemaakt om energie nuttig op te slaan zodat in mindere tijden deze reserve aangebroken kan worden. Door dat wij dit in het westen nauwelijks nog meemaken en er een toename is aan energierijk voedsel zal ons vetpercentage toe nemen. Hierdoor zal de energiebalans negatief doorslaan. Bedenk daarbij dat kans op kanker, hart-en vaatziekten en suikerziekten afneemt als we kilo’s kwijtraken.


Om er voor te zorgen dat we afvallen moet er meer energie verbruikt worden dan dat we binnen krijgen. E zin 4 soorten stoffen die er voor zorgen dat wij energie binnen krijgen: koolhydraten/glucose, vet, eiwitten en alcohol(1). Vervolgens zal het lichaam deze energie gebruiken voor warmteproductie, beweging, weefselonderhoud en weefselopbouw(2). Als we van de eerdere beschreven stoffen (1) minder nemen kunnen we afvallen. Echter dit kan ook door het verbruiken van energie(2).


Vetinname bij afvallen


De gemiddelde energieleverantie van vet bij de Nederlandse en Vlaamse bevolking ligt al jaren zo rond de veertig procent. Doordat dit zo’n grote hoeveelheid is, is het vrij eenvoudig dit ietwat terug te schroeven om af te vallen. Het lichaam heeft een aantal vetachtige stoffen wekelijks nodig. Dit zijn essentiële vetzuren en de vetoplosbare vitamines. De behoefte van essentiële vetzuren kan geheel gedekt worden door het twee maal per week eten van een portie vette vis zoals haring, makreel, zalm of paling. Door dagelijks wat te eten van groentes met veel bètacaroteen, zoals wortel, spinazie of paprika wordt de vitamine A-behoefte van het lichaam ruimschoots gedekt. De vitamine D-behoefte wordt gedekt als de handen en gezicht een kwartier blootgesteld worden aan direct daglicht in de buitenlucht.


Koolhydraatinname bij afvallen


Ook de gemiddelde energieleverantie van koolhydraten ligt al jaren zo rond de veertig procent bij de Nederlandse en Vlaamse bevolking. Verantwoord afvallen is het meest effectief d.m.v. het beperken van koolhydraten. In zijn algemeen is dit effectiever dan het beperken van vetten en vooral eiwitten. Het gaat hierbij met name om het beperken van koolhydraten in de vorm van suiker en suikerrijke producten, de zogenaamde enkelvoudige koolhydraten. Men moet hierbij niet overdrijven want het lichaam heeft dagelijks koolhydraten nodig, vooral de meervoudige koolhydraten. Op de eerste plaats omdat rode bloedcellen nergens anders op kunnen teren. Deze zijn afhankelijk van glucose. Glucose komt normaliter voor in een constante concentratie in het bloed. Een weefsel dat niet zonder suikers kan, is het hersenweefsel. De lever maakt glycogeen en slaat het op om als brandstof voor de zenuwcellen te dienen. Dit is de reden dat er aanbevolen wordt degelijk te ontbijten. Na een nacht is deze voorraad van glycogeen in de lever uitgeput en dient aangevuld te worden door het eten van koolhydraten. Als dit niet aangevuld wordt, wendt de lever eiwit aan, die vooral uit het spierweefsel onttrokken wordt. Deze eiwitten worden vervolgens omgezet in glucose voor rode bloedcellen en zenuwcellen. Als de koolhydraatinname gedurende langere tijd onvoldoende is, treedt er een ander mechanisme in werking. Dan worden vetzuren afgebroken en omgezet in kleinere eenheden: de ketonzuren. Hier draaien de zenuwcellen en rode bloedcellen vervolgens op. Deze zuren zijn schadelijk voor de bloedvaten en belasten de nieren zeer. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het volgen van het Atkinsdieet. Het is kortweg noodzakelijk in ieder geval te ontbijten met koolhydraten en ook gedurende de dag de koolhydraatvoorraad op peil te houden. Echter, (te) veel koolhydraten in combinatie met te weinig verbranding daarvan in de vorm van beweging, leidt meestal tot overgewicht.


Lijnen en lijden


Afvallen is pas echt effectief en verantwoord als het niet wordt gevolgd door aankomen, het beruchte jojo-effect.75 tot 90% van de lijners heeft na een paar jaar weer hetzelfde gewicht als voor het afvallen, soms zijn ze zelfs aangekomen. Alleen de voedselinname veranderen helpt niet. Het metabolisme (de snelheid van de voedselvertering) zal zich hierop aanpassen, waardoor het meer voedingsstoffen zal gaan opnemen. Eetgedrag draait niet uitsluitend om discipline en minder eten, maar ook om ontspannen zijn en in evenwicht, om genieten zonder rem of straf. Kortom, lijnen zonder te lijden. Door een onderscheid te maken tussen lichaam en geest, ‘buikhonger’ en ‘hoofdhonger’ zoekt een nieuwe stroming voedingskundigen naar effectievere manieren om een gezond gewicht te krijgen en te behouden.


Hieronder hebben we media staan die je kunnen helpen om af te vallen. Klik op de afbeeldingen voor meer informatie.


1364396801_25471_payproafb

De Snel Afslank Methode €92,00

ZelfSlank_Totaal2

Het Zelfslank Plan €47,00

manuals-281x300

Het Mentale Dieetplan €64,00